آیین نامه توزیع اینترنتی دارو ابلاغ شد عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس دستگیر شد کشف جسد خون‌آلود مرد جوان در بزرگراه نشت ۱۰ تن قیر مذاب از تانکر حمل قیر در شهرک عسکریه (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)+ عکس دفاع معاون وزیر کار از وضعیت دستمزد کارگران | امیدواریم در طرح همسان‌سازی حقوق، حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به ۹۰ درصد حقوق کارکنان برسد متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران | دولت برای پرداخت بدهی تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده است پیام مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به مناسبت روز کارگر: مقام کارگر به فرموده رهبر معظم انقلاب دارای قداست است یک کشته و ۲ مصدوم بر اثر تصادف در جاده ماریان به زاک+عکس پلیس محموله ۲۴۷ کیلوگرمی حشیش در مشهد را کشف کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) عامل ضرب و شتم شهروندان در یک اتوبوس شهری تهران دستگیر شد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت تاخیر پرواز مشهد - تهران هواپیمایی چابهار چه بود؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) وقتی مقتول خواست قاتلش اعدام نشود! خراسان‌رضوی رکورددار حوادث ترافیکی طی هفته گذشته کشف موادغذایی احتکارشده در کاشمر به ارزش بیش‌از ۴.۵ میلیارد ریال پیگیری دادستانی مشهد در خصوص حادثه غرق‌شدگی در یکی از استخرهای این کلانشهر چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟
سرخط خبرها

آخرین وضعیت پرونده قضائی معلول آزاری در مشهد از زبان مدیر کل بهزیستی | قانون حمایت از معلولان نیازمند بازنگری است

  • کد خبر: ۱۹۶۹۰۹
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۱
آخرین وضعیت پرونده قضائی معلول آزاری در مشهد از زبان مدیر کل بهزیستی | قانون حمایت از معلولان نیازمند بازنگری است
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به برخی موارد مندرج در قانون حمایت از معلولان، گفت: این قانون باید بازنگری شود.

به گزارش شهرآرانیوز، مسعود فیروزی در نشست خبری روز جهانی معلولان که یک هفته زودتر از زمان آن برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: امسال بنا را بر اطلاع‌رسانی زودتر قرار دادیم تا اصحاب رسانه بیش از پیش از مسائل معلولان آگاهی یابند.

وی به شعار روز جهانی معلولان اشاره کرد و ادامه داد: امسال شعار "باور توانمندی‌ها، نویدبخش دنیای دسترس‌پذیر" بوده که حاکی از حق دسترس‌پذیری برای معلولان و افراد کم‌توان است.

فیروزی اضافه کرد: امروزه برخی کشور‌ها از معدل جهانی ارائه خدمات به افراد ناتوان و کم‌توان جلوتر و برخی عقب‌تر هستند؛ اما در واقع جهان همچنان برای معلولان مناسب نیست.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰۰میلیون فرد معلول در جهان هستند، اما افراد کم‌توان و ناتوان که عمدتاً سالمندان را شامل می‌شود نیز به جرگه کسانی که در تعریف جهانی "عدم کارایی" دارند، می‌پیوندند؛ بنابراین آمار‌های جهانی حاکی از وجود ۱۲ تا ۱۵درصد افراد کم‌توان در کل جهان است.

افزایش مستمری‌ها در دولت سیزدهم

فیروزی به افزایش مستمری‌ها اشاره کرد و توضیح داد: در دولت فعلی و طی دو سال گذشته، نزدیک به ۶۰درصد افزایش مستمری را شاهد بوده‌ایم و اکنون در شرایطی هستیم که در خراسان رضوی یک نفر معلول پشت نوبت دریافت مستمری نداریم.

وی ادامه داد: در برخی موارد قانون حمایت از معلولان، نیازمند بازنگری هستیم تا شرایط به واقعیت ما نزدیک باشد.

فیروزی تصریح کرد: به طور مثال، ماده ۲۷ قانون حمایت از معلولان نیازمند بازنگری است و همه ما دوست داریم بودجه کافی در اختیار بهزیستی قرار گیرد تا بتوانیم قانون را کامل اجرا کنیم.

وی به اعداد و ارقام پرداختی در حوزه مستمری‌ها در خراسان رضوی اشاره کرد و گفت: ۱۱۰ مرکز شبانه‌روزی در سراسر استان هستند که از ۶ هزار و ۶۴۶ نفر نگهداری می‌کنند و ۲۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان یارانه آن‌هاست. در قسمت ارائه خدمات در منزل، ۸۲۰ میلیون تومان در ماه پرداخت می‌کنیم. مراکز روزانه غیردولتی نگهداری از معلولان با ظرفیت پذیرش ۳ هزار و ۵۰۰ نفر، ماهانه ۶ میلیارد تومان یارانه دریافت می‌کنند و در قسمت کمک هزینه‌های لوازم بهداشتی، ماهانه ۷ میلیارد تومان برای ۱۱ هزار و ۷۱۶ معلول بسترگرا هزینه می‌شود.

نرخ سالمندی در ایران رو به افزایش است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به مسئله سالمندی در ایران اشاره کرد و گفت: نرخ سالمندی در جهان ۱۲.۵درصد و در ایران ۹.۵درصد است که اکنون رقم بالایی نیست. اما با توجه به سنین کنونی جامعه رو به افزایش خواهد بود.

فیروزی یادآور شد: بالاترین نرخ‌های سالمندی جهان مربوط به ژاپن و کشور‌های اتحادیه اروپا با ۱۶درصد است و این در حالی است که این کشور‌ها توسعه یافته به حساب می‌آیند. اما چرا سالمندان آن‌ها دچار مشکل نمی‌شوند؟

وی ادامه داد: سالمندی پویا باید در جامعه نهادینه شود تا مثلاً جوانی که اکنون ۳۲ساله است در سال ۱۴۳۰ که ۶۲ ساله می‌شود دچار آسیب‌های سلامتی و اقتصادی نباشد.

فیروزی عنوان کرد: در خراسان رضوی اکنون چهار خانه سالمندی مستقل با ظرفیت ۱۰ نفر راه‌اندازی شده است که ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان یارانه و آذوقه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

۴۰ درصد از معلولان مراکز نگهداری خراسان رضوی مجهول الهویه هستند

فیروزی: قانون حمایت از معلولان نیازمند بازنگری است | آخرین وضعیت پرونده قضائی معلول آزاری در مشهد

فیروزی به خدماتی که معلولان مجهول الهویه دریافت می‌کنند اشاره کزد و توضیح داد: در حال حاضر، بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از معلولان ساکن در مراکز نگهداری شبانه روزی ما مجهول الهویه هستند و چیزی در حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر یارانه دریافت می‌کنند.

وی ادامه داد: معلولان رها شده و مجهول الهویه عمدتا نوزاد هستند. با این حال نوزادان بدو تولد تا زیر ۳ سال که پیدا می‌شوند، تحویل شیرخوارگاه حاکمیتی علی اصغر (ع) یا مرکز نگهداری از نوزادان معلول شهید فیاض بخش مشهد می‌شوند و با حکم قضایی، شناسنامه دریافت می‌کنند.

۳هزار موقعیت فیزیکی در خراسان رضوی مناسب سازی خواهند شد

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی به راه اندازی اولین "قرارگاه دسترس پذیری" در کشور پرداخت و گفت: برای نخستین بار در کشور و به کوشش استاندار خراسان رضوی، قرارگاه دسترس پذیری تشکیل شد که هدف آن، ساختن فضایی بهتر برای زیست معلولان و افراد کم توان می‌باشد.

فیروزی ادامه داد: سند تحول عمرانی خراسان رضوی با ۱۱ بند، یکی از دستاورد‌های خراسان رضوی است که برای اولین بار، دستور دسترس پذیری اماکن مختلف عمومی و دولتی در آن قید شده است.

دبیر قرارگاه دسترس پذیری خراسان رضوی تاکید کرد: بنا به همین دستور، ۷ شهرستان بزرگ یا پر چمعیت مشهد، نیشابور، سبزوار، قوچان، کاشمر، تربت حیدریه و تربت جام باید مراتب دسترس پذیری را برای حدود ۳هزار موقعیت ساختمانی، معابر و... برای افراد کم توان و ناتوان دسترس پذیر کنند.

فیروزی اضافه کرد: دستور آقای استاندار این است که این موقعیت‌ها تا روز جهانی معلولان سال ۱۴۰۳ مناسب سازی شود و امیدواریم این امر با مشارکت همه دستگاه‌های متولی محقق شود.

غربالگری ژنتیک رایگان برای خانواده های با خطر بالا تولد نوزاد معلول

فیروزی به غربالگری‌های گوناگون اشاره داشت و یادآور شد: غربالگری‌های مختلفی اعم از غربالگری بینایی، شنوایی، ژنتیک، اوتیسم و ... در طول سال انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: در خراسان رضوی، غربالگری شنوایی نوزادان تازه متولد شده به صورت ۱۰۰درصدی انجام می‌شود و کودکان ۳ تا ۵ سال نیز غربالگری شنوایی می‌شوند. در حوزه غربالگری بینایی، سال گذشته ۴۰۰ هزار غربالگری کودک ۳ تا ۶ سال انجام گرفت.

فیروزی افزود: غربالگری ژنتیک براساس ۲ علت انجام می‌شود؛ نخست غربالگری افرادی که سابقه تولد فرزند با معلولیت را دارند و دوم، خانواده‌هایی با خطر بالای تولد نوزاد معلول مورد غربالگری ژنتیک قرار می‌گیرند. این غربالگری‌ها عمدتا گران و گاهی بیش از ۱۰ میلیون تومان هزینه هر غربالگری می‌شود که هزینه آن برعهده بهزیستی است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: غربالگری دوم همچنان براساس قانون پابرجاست و در صورتیکه نتیجه قطعی نشان دهد نوزاد، معلول به دنیا می‌آید، با دستور پزشکی قانونی و مجوز‌های فقهی از پیش اخذ شده، فرایند سقط جنین انجام می‌پذیرد.

آخرین وضعیت پرونده قضایی معلول آزاری مشهد

فیروزی در پاسخ به پرسش خبرنگار شهرآرانیوز مبنی بر آخرین وضعیت پرونده آزار فیزیکی معلولان در مشهد گفت: این پرونده همچنان در دستگاه قضایی در حال بررسی است و بهزیستی نیز از ابتدای روشن شدن قضیه، اقدامات نظارتی و صیانت از معلولان ذهنی ساکن در آن آسایشگاه را فراهم نمود و امیدواریم هرچه زودتر نتیجه این پرونده اعلام شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خراسان رضوی دارای ۱۴۵ هزار پرونده ویژه معلولان است که از این تعداد، ۷ هزار نفر معلول در ۱۱۰ مرکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند و ۵ هزار نفر دیگر نیز از خدمات مراکز روزانه بهزیستی استان بهره مند می‌گردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->